HET PROJECT
Het Green Mountains Logistics Park ligt midden in het logistieke knooppunt van Europa. Direct aan de Aalsmeerbaan van Schiphol wat betekent dat de locatie een zeer korte verbinding heeft met het vrachtareaal. Het ligt pal aan de N201 met een directe verbinding met Rijksweg A4 in de richting van Den Haag – Rotterdam en in de richting van Amsterdam. Dit duurzame, hoogwaardige logistieke bedrijvenpark van in totaal 100.000 m² op het voormalige Groenenbergterrein op Schiphol Rijk, bestaat uit 4 bouwdelen waarvan de eerste fase (30.000m²) en de tweede fase (26.000m²) reeds zijn opgeleverd en volledig verhuurd. Omdat de derde en vierde fase tegen elkaar aanstaan worden deze twee fases tegelijkertijd gebouwd. De twee panden bestaan ui Ca. 43.000m² bedrijfshal en 2.800m² kantoorruimte.
Voordelen van BREEAM
- Lage energie- en exploitatiekosten
- Verbeterd comfort en klimaat
- Optimaal gebouwbeheer, door uitgebreide bemetering en besturing
- Betere procesbewaking en controle tijdens de bouw
- Versterking van het imago van de gebruiker van het gebouw
- Huisvesting passend bij de duurzaamheidsambitie
- Fiscaal voordeel vanuit de MIA
BREEAM-NL Expert
Tijdens het gehele project, vanaf ontwerp tot oplevering en ingebruikname , zal een BREEAM-NL expert betrokken zijn bij het project. BREEAM-NL en kritische BREEAMcredits zijn gedurende het gehele project vast onderdeel van de werkzaamheden, zodat er een voortdurende optimalisatie kan plaatsvinden, en “ambitieverlies” tijdens de uitvoering kan worden voorkomen.
Daarnaast is in aanvulling op het team door de hoofdaannemer op de bouw een eigen BREEAM expert aangesteld. Die nauw betrokken is bij de door de hoofdaannemer te verrichten BREEAM-gerelateerde activiteiten (o.a. afval, materiaalgebruik, organisatie etc.)
BEKIJK HIER DE VOORTGANG VAN HET PROJECT
Afgelopen maand is de bouw van het warehouse flink gevorderd, zo zijn we begonnen met de volgende onderdelen:
- Het plaatsen van de binnendozen en het deels isoleren
- Het plaatsen van de stelkozijnen
- Het plaatsen van de dakplaten en de isolatie daarop
- Het inplakken van het dak
- Het afhangen van de hoofdstrengen van de sprinkler
- Het monteren van het pluvia systeem
- Het leggen van de kanaalplaatvloeren
- Het monteren van de gevelplinten
- Het straten van het voorterrein
Ondertussen wordt er doorgewerkt aan de staalconstructie van warehouse 3, die hopen wij voor de bouwvak (week 31) gereed te hebben.
In week 29 en 30 worden de eerste constructieve vloeren gestort op de kanaalplaten. Ook wordt er in week 30 een start gemaakt met de afbouw van het kantoor. Verder worden de werkzaamheden rondom de parkeerplaats voort gezet.
In week 29 en in week 30 de P- en T-elementen geplaatst in warehouse 4 net als de breedplaten en de docklevellers voor beide docks.
Warehouse 3
De laatste weken zijn de prefab elementen in de laadkuil geplaatst en afgelopen week zijn we gestart met het monteren van de staalconstructie. Ook worden momenteel de aansluitingen in de kantoren gemaakt op het riool en het water. De werkzaamheden aan de riolering in het voorterrein zijn nagenoeg afgerond. De laatste bulten met grond worden momenteel afgevoerd en daarna kan gestart worden met het straten van de parkeerplaatsen voor warehouse3. De eerste kanaalplaten zijn de week geleverd en worden in de loop van volgende week gelegd dan worden ook de breedplaten en de docklevellers in de laadkuil(en) gelegd. Er wordt de komende weken verder gewerkt aan het staal. in week 24 begint de montage van de betonnen gevelplint. in week 25 wordt gestart met de montage van de verdiepingsvloeren en de binnendoos.
Warehouse 4
De afgelopen weken is de fundering voor laaddocks gestort en een groot deel van de fundering van de kantoren. Deze week zijn de achterwanden van de laadkuilen gestort en komende week worden de laadkuilvloeren gestort. Daarna wordt er gestart met de werkzaamheden aan het riool in het voorterrein van warehouse 4.
Afgelopen maand is de fundering voor warehouse 3 zo goed als afgerond, ook is er al een start gemaakt met de funderingen in warehouse 4. De highspeed palen voor het gehele werk zijn geboord en de stelling heeft afgelopen maand de bouwplaats verlaten. Er is één laadkuil gestort in warehouse 3 en de volgende is gevlochten en klaar om gestort te worden. Verder worden in het voorterrein van warehouse 3 de nodige leidingen en buizen ingegraven.
In de achterliggende periode is het grootste gedeelte van het puinpakket aangebracht en de grond afgevoerd. Ook zijn er voor één van de twee warehouses alle palen geslagen. Dit is zowel overdag als ‘s nachts gebeurd i.v.m. de hoogterestricties van Schiphol. Overigens zijn de vloerpalen van één van de twee warehouses geplaatst, ook deze werkzaamheden hebben zowel overdag als ’s nachts plaats gevonden. Wat er de komende periode gaat gebeuren is: Het heien van de funderingspalen voor het tweede warehouse zal beginnen in week 8, het plaatsen van de vloerpalen voor het tweede warehouse start in week 10.